Monday, October 19, 2009

Matlamat Negara Islam...Malaysia??

Menurut Islam, menjadi pemerintah ialah untuk mencapai matlamat, bukannya menjadi matlamat. Mewujudkan Negara Islam itu ialah memungkinkan kita melaksanakan perintah Allah dan ini tidak boleh dilakukan secara individu. Menegakkan negara Islam ini terkandung di dalam matlamat melaksanakan perintah Allah SWT yang di gariskan kepada tiga perkara,

Pertama, matlamat Khulafah. Iaitu tugas yang maha besar yang diisytiharkan oleh Allah kepada para malaikat. Firman Allah SWT yang bermaksud:"Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat. Sesungguhnya Aku akan jadikan di muka bumi itu khalifah." Para ulama mentakrifkan Khulafah itu sebagai “Menggantikan kenabian di dalam perkara memelihara agama dan mentadbir dunia dengannya (iaitu dengan agama). Dari takrif tersebut, kita dapati dua unsur terpenting di dalam tujuan kejadian manusia iaitu menjaga agama dan mentadbir dunia.

Menjaga agama dilakukan dengan melaksanakan dua perkara pokok. Pertama, menegakkan Islam dengan menyatakan kepada manusia seperti yang dilakukan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat RA dengan menyatakan apakah Islam yang sebenar kepada seluruh manusia dan membuktikan kebaikan ajaran dan hukum-hukumnya di samping mempertahankan dari musuh.

Kedua, melaksanakan Islam dengan mengamalkan segala perintah Allah SWT dan meninggalkan segala larangan-Nya dalam semua urusan. Termasuk juga di dalamnya urusan bermasyarakat dan bernegara. Menyeru dan mengajak manusia kepada melaksanakan perintah agama dan bertindak ke atas sesiapa yang tidak melakukannya, di samping mencegah kemungkaran dan kejahatan dengan kuasa pemerintah.

Mentadbir dunia dengan agama ialah menghayati bahawa urusan dunia itu termasuk juga di dalam urusan agama. Ia mestilah patuh kepada perintah agama. Apa yang dimaksudkan ialah segala urusan negara yang membawa kepada kebaikan dan menolak keburukan tidak akan sempurna dan tidak dapat disempurnakan melainkan dengan apa yang diperintahkan oleh Allah SWT terutamanya perkara-perkara yang berhubung dengannya.

Malaysia sebagai sebuah negara yang majoriti penduduknya beragama Islam amat wajar untuk mengkaji lantas menjadikan negara sebenar-benarnya negara Islam. Panduan berkenaan konsep negara Islam itu sendiri harus difahami dengan dalam lantas menerapkan unsur tersebut ke dalam negara yang dicintai ini.

~salam mujahadah
al-faqir ilallah~

1 comment:

  1. saya setuju dengn pernyataan ini,,,,
    adakah sekarang ini Malaysia merupakan negara Islam..?????1 malaysia yang diagung-agung kan adakah salah satu daripada prinsip nnegara ISlam...renung-renungkan lah...

    ReplyDelete